Recension

0kommentarer

Apocalypto
Ja, den såg jag häromdan, och var jätteförväntansfull! Hade hört att den skulle vara storslagen, ett mästerverk! Den har fått en massa reklam eftersom regissören Mel Gibson har haft en lång paus sen Passion of the christ (ingen favorit hos mig). Jag blev dock något besviken, men det är nog mitt eget fel då jag förväntade mig för mycket, tror jag. 
Handlingen i korthet(kopierat från MovieZine):
"Apocalypto" handlar först och främst om Jaguar Paw, en ung jägare med son och höggravid fru. Deras fridfulla liv tar en annan riktning när deras by blir attackerad av en annan stam. Många av deras vänner dör och andra blir tillfångatagna, däribland Jaguar Paw. En lång resa tar sin början, till ett fiendeland och en oundviklig död. Jaguar Paw lyckas dock hålla sig levande, allt för att rädda sin hustru och son som lyckats gömma sig i den gamla byn.
Skådespelarna pratar det riktiga maya-språket, på både gott och ont! Det är ovant att höra dialekten, och det kan störa, men samtidigt känns det så mycket mer äkta, om dessa infödingar i maya kulturen hade pratat engelska hade det troligen stört ännu mer! Ja, det tål att tänkas på.
Filmen i sin helhet känns ganska rå och nästan grotesk. Alla våldsamheter får stor plats och det draaas ut, kändes som att hela filmen gick åt till att se offeritualer och mord i slow-motion.
Men jag gillar verkligen filmens effekter, hur dom har fått det så realistiskt och levande, väääldigt snyggt!
Kan sammanfatta det så att i början var jag väldigt tvivlande om den här filmen kunde bli nåt bra, började med grisjakt och lite snuskhumor ute i djungeln men sista hälften utvecklade sig till nåt riktigt bra. Mycket känslor. En  stark 3:a blir mitt betyg!
  <---På den goda sidan, "Jaguar Paw."
<--På den onda sidan, "nånting-nånting"(..*host*..spännis...)

Kommentera

Publiceras ej