The art of war - Krigskonst

0kommentarer

Jag läser mycket, så jag gjorde en ny kategori för det och idag tänkte jag slänga upp den senaste boken jag läste. Jag har ganska stor bredd på det jag läser, men jag gillar filosofi och livsåskådningar speciellt mycket, då jag är en riktig grubblare.


The art of war
"Krigskonsten" är skriven av den kinesiske generalen Sun Tzu som levde för cirka 2 500 år sedan, den beskriver taktiska knep att ta till för att påverka utfallet av en konfliktsituation till sin fördel. Det äldsta exemplaret av "Krigskonsten" är skrivet på bamburullar runt år 350 f.Kr och analyserar krigets väsen på ett rationellt sätt och trots åldern på verket har den visat sig användbar i både militära och civila situationer än i dag. Grundtanken i skriften är att kriget vinns långt innan kriget börjar och framhåller vikten av förberedelse i form av att lära känna sina egna och fiendens svagheter, och avvisar all övertro och jakt på ära. Skriften innehåller 13 olika kapitel där läsaren kan följa krigets praktiska överväganden och förklarar användandet av manipulation, manövrer och spionage, allt för att vinna slag med så lite strid som möjligt.

Jag blev intresserad när jag läste på Newsweek att den inte bara blivit populär i militären och hos politiker, utan vanligt folk som en guide i ledarskap och framgång. Lät inte riktigt klokt. En 2500 år gammal kinesisk krigsherres tankar, har ingenting i ditt huvud att göra, spring! Men fördomar till trots köpte jag den, och det finns faktiskt lite läsvärt där! Den är upplagd lite konstigt, den består bara av citat från den mystiske Sun Tzu, och efter varje citat 1-10 andra citat som andra kinesiska ledare/generaler/viktigt folk präntat ner som kommentar på hans citat. Lite jobbigt då dessa människor oftast inte tillfört så mycket utan snarare bara omformulerat det han sa från början. Känner du att du fattade poängen första gången=bläddra framåt. Hur som helst, jag gillade den, och gillar du kryptiska citat, filosofiska tankenötter eller kanske vill hämnas på någon stackars sate? Läs den.

Master Sun- "To unfailingly take what you attack, attack where there is no defense. For unfailingly secure defense, defend where there is no attack"

Master Sun- "Using order to disorderly, using calm to deal with the clamorous, is mastering the heart."

Kommentera

Publiceras ej