Del 1: Inlandsmentalitet

2kommentarer

-"Vad är det med honom? Så negativ!"
-"Äh, inlandsmentalitet.. Inget att bry sig om" E, Örnsköldsvik, 25

Jag räknade ut att inlandet=allt innanför kusten(inte vi i umeå, bureå, piteå, skellefteå, övik osv alltså), och att invånarna är negativa. Varför? Tja, svaren varierar;

"De har det tufft, jobbiga vintrar, så de blir pessimister allihop" A, Umeå, 47 år
"Vi träffar ju aldrig folk" C, Älvsbyn(lite inland), 23 år
"Haha det finns ju inget att vara glad för där man kommer därifrån" E, Skellefteå, 27 år

Jag har märkt när jag pratat med inländare att de inte har nåt speciellt positivt talesätt. Vi smålänningar säger käckt; "det wer sa!" eller "ja de är inge att oroa sig för", men ingenting är någonsin helt bra när man är från inlandet. Allt är lite "njao..joo.. men nae..". Hittade en video på en 8 åring från Sorsele, ett lysande exempel på en människa som aldrig ler och får till och med ordet "ja" att låta negativt(observera sista 20 sekundrarna). Och det här är normalt;


Jag känner ett par riktiga inländare, och när jag tänker efter har de aldrig sagt "ja", eller "bra". "Njaa" är det som gäller. Och det supernorrländska "shhuup" ljudet man gör med munnen. Men aldrig på riktigt uttala någonting helt igenom positivt. För mig är det förbluffande.

Enligt de säkra källorna(norrlänningar som älskar att hacka på andra norrlänningar) är det alltså för att de har ett tufft klimat, är isolerade utan vänner och.. är från inlandet. Slut på del 1.

Jag har mängder med saker på lager i mitt arkiv av norrlandsmysterier;
*Patrotism, folk slår vakt om sin hemstad något överjävligt
*Solljuset, inget på vinter, allt på sommaren. Om hur min vän blev livrädd en sommarnatt på gotland, då det faktiskt blev mörkt framåt kvällen... Och hur det kan vara normalt med 45 minuter sol per dygn under vintern.
*Dialekt och grammatik, hör det här bara; "jag spillde på jag". Aaarghh...

2 kommentarer

Norrlandskusinen;)

09 Nov 2011 16:30

ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLSKAR din nya kategori! Men skriver du något dumt om skellefteå eller bureå då jäääävlar!! Love you! PUSS!

Matilda

09 Nov 2011 18:47

Haha gissade att den skulle falla dig i smaken! ^^, Puss!

Kommentera

Publiceras ej