Palt

0kommentarer

Frukta ej, allt är väl, men jag har haft lite mycket att göra! Helgen passerade utan bekymmer och idag var det föreläsning på förmiddagen och på eftermiddagen satt jag och pluggade med andra kursare. Härligt! Under rasten på föreläsningen satt några och delade recept på palt, och jag frågade; "vad är palt?". Reaktionen var ekande tystnad och chockerade blickar, till deras försvar har de ett väldigt överseende med denna smålänning, men där gick nog gränsen. När paniken lagt sig fick jag en lång lektion om vad det är, hur den perfekta lagas och kryddas osv, och ur allt ont kommer något gott för nu blir det paltlagarkväll hemma hos Elin inom en snar framtid. Kul ;) 
De för höra ett och annat småländskt också, "wolit och wolit, grisar ska inte ha wolit!" betyder alltså "Roligt och roligt, grisar ska inte ha roligt!" Från emil i lönneberga! "Det wer sa"- "det reder sig/löser sig" var också populärt haha.

Helt okej är väl inte allt, jag var hos läkaren igår för att kolla magen. Har misstänkt att jag haft IBS i många år nu, men senaste veckorna med stress och allt har jag haft fruktansvärda magkramper. Såå ett långt möte på vårdcentralen igår, som bekräftade att det troligtvis var IBS, men jag ska tillbaka för prover snart så man kan påbörja lindrande behandling och medicinering och fick dessutom remiss till dietist. Det är inget jag någonsin talat öppet om så jag ska inte gå in på några detaljer nu heller. Jag har mått väldigt dåligt fysiskt senaste veckorna och stressen har alltså gjort att magbesvären eskalerat, men nu blir det nog snart lite bättre, även om det inte finns nån bot på det:)

Imorgon är det ingen föreläsning så jag tänkte kliva upp i ottan och gå och simma(fick baddräkten häromdagen!)Har tyvärr upptäckt att det är skönt att sova på morgonen, och kan faktiskt somna om/snooza vilket jag inte kunnat förut. Så nu är det svårare att kliva upp och träna tidigt på morgonen, men såfort man kommit över den första korta stunden efter uppvaknandet(då man är läskigt destruktiv och funderar allvarligt över meningen med livet, men som tur är bara varar några korta sekunder) går det bra!

Kommentera

Publiceras ej