Nya böcker del1

3kommentarer



Mattias Gardell- Islamofobi
Ska försöka att inte uttrycka mig klumpigt men jag hörde på radion(jag har ju ingen tv) en religionshistoriker som pratade om islamofobi. Vilket är jätteintressant eftersom vi har nuddat ämnet lite då och då under lektionerna på universitetet.. Den här  existentialistiska skillnadstänkandet som dykt upp i alla tider men med olika mål. Inte religionskritik utan när man grupperar och bedömer en större mängd människor baserat på fördomar. Just nu är det muslimer. Det vi vet om religionen är det vi ser på nyheterna och begreppet "islamofobi" blev stort just för att vi har åsikter baserade på minimalt med information. Sen ska ingen religion förskönas, och religionskritik är viktigt men islamofobi handlar om när en folkgrupp pekas ut som problemet och krävs på medborgartester, åsiktsregistrering, kartläggning och övervakning och begränsas i invandring.
Mattias Gardells intervju finns på sveriges radio p3, ytterligare läsning är Charles Kurtzman -The missing Martyrs

Andreas Malm- Hatet mot muslimer
Också om Islamofobi men mer fokus på de invandrarfientliga partier som växer fram i fler och fler länder. Jobbik i Ungern, Geert Wilders och PWW i Hollans, Sannfinnländarna i Finland, Dansk folkeparti i Danmark, Fremskrittpartiet i Norge, Front National i Frankrike, SD i sverige. Och det är inte reformerna inom invandrarpolitiken i sin helhet som upprör utan att det är vissa folkslag, vissa grupper, vissa religioner som ska särbehandlas för att de är på ett visst sätt. Utan fakta som backar upp.
Ytterligare läsning genom en artikel i ämnet: DN kultur

Orlando Figes- De som viskade. Tystnad och terror i Stalins sovjet.
Sen blev det en bok om sovjet, för att vi gått igenom det men jag behöver veta mer, jag skäms lite över att erkänna att mina kunskaper är små i ämnet. Hitlers nazityskland har en tendens att överskugga Josef Stalins kommunistiska sovjet och diktatoriska regim.

Kordon & Wetterquist -Gärningsmannen är en kvinna.
En av mina favoritböcker är jakten på en mördare av Tobias Barkman. Trodde aldrig svensk kriminologi och brottsutredning skulle vara så fängslande, men det var det. Man får en väldigt stor respekt för de enskilda poliserna och de som vägrar släppa taget och ge upp. Boken tar också upp teknikens utveckling och det revolutionerande i DNA-analysen som vi ser som en självklarhet nu. Nåväl, den här boken var ett spontanköp men synen på kvinnlig brottslighet i Sverige och hur mycket inrotade könsroller påverkar har jag funderat på ett tag.
Ytterligare läsning: Warren Farrell - The myth of male power


3 kommentarer

Maria

02 Mar 2012 21:07

Den där jakten på en mördare tipsade jag om stolt sträckläste den! Sen fastnade jag hårt i utredningen kring Ulf Olsson, han skrev en egen bok om anklagelserna. Bra sjuk bok! Han bodde ju i Vimmerby ett tag...creapy! Kram

Matilda

03 Mar 2012 08:57

Haha ja det kan du ta åt dig äran för, sååå bra bok alltså. Ska kolla upp Ulf Olsson boken, kan det vara "Utan rättssäkerhet"? Kram

Maria

03 Mar 2012 16:02

yes, den är det! kul att läsa om hans syn på allt.. jääävligt dåliga argument dock :-) o så tog han ju sitt liv oxå...

Kommentera

Publiceras ej