Finland

0kommentarer

Kom fram sent på torsdagen och stupade i säng. På fredagen(alla hjärtans dag eller "vändagen" som det heter i Finland) väcktes jag till färdigdukad frukost och rosor! Jag är inte så bra på högtider och sånt så hade inte riktigt koll på datumet och brölade o-charmigt och nyvaket "vad äre hääääär?". Ja stackars pojk alltså... 
Sen for vi iväg till österbottens museum, och moderna konstmuseet, och två antikvariat i vasa där jag fyndade en jättebok på finska. 
 
 
 
 
Efter kalasmiddag med familjen gick vi över till grannarna(kusin med kusinbarn) och lekte med dem. Tvillingar på 5 år, Alissa och Collin, som turades om att hänga på mina axlar och sitta i knät samtidigt som de tryckte upp leksaker i ansiktet och sa obegripliga saker på finlandssvenska. Hur charmiga som helst och vi var kvar där tills det var deras sängdags . Sen satt jag och Marcus uppe hela natten och tittade på våran favoritserie House of Cards eftersom vi skulle få sååååå skön sovmorgon nästa dag tänkte vi. Inget alls planerat så vi kan bara slappa hela dagen. Trodde vi. Kl 09.00 (ca 2,5 h efter vi somnat) slås ytterdörren upp och tidigare nämnda tvillingar hörs ropa som mini-säpo från korridoren "Vart är de???" innan de hittar vårt sovrum och viskar "Om du hoppar på flickan så hoppar jag på Marcus". Vi försöker göra oss platta och osynliga under täckena och sedan muta med snögubbar och lekar om de bara ger oss ett par timmar till. Det går de inte med på. "Det är FAKTISKT(här läggs Alissas hand på min kind och hon spänner ögonen i mig) dags för er att gå upp nu". Jaha. Bara att gå upp. Lyckas kasta i oss lite frukost innan vi bygger en stad i lego och leker kurragömma(jag lyckas fastna under skrivbordet) och målar sjuhundra teckningar. På kvällen är det dags för revy i en by ca en timme bort, vi sitter och gäspar och kedjedricker kaffe men roliga var de! 
 
 
Promenader i byn har vi hunnit med också, hittade ett stenbrott. Och så var jag med marcus mamma och shoppade mattor hem till huset. Och skidskytte och ishockey har vi också tittat på, riktigt härligt att bara ta det lugnt på semestern.
Om ni vill bo strax utaför vasa hittade vi en fin tomt i ett grustg med utsikt över ingenting.
 
Och igår var vi till vasa och kikade i butiker och handlade mat hem till sverige. Finland har världens bästa pålägg (kyckling, kalkon och skinka marinerat i allt möjligt!) och rågbröd så var tvungen att bunkra upp. Sen stressa hem och laga mat till familjen (min gulaschsoppa, mmmm) innan vi slängde ner våra grejer och åkte till hamnen! 

Kommentera

Publiceras ej