Jag=Bonde

1kommentarer

Idag steg jag upp kvart i sju för att följa med mamma till ladugården. Hon är vikarie och det behövs nån som kan följa med henne dit ifall nåt skulle hända, och fram tills jag åker till pappa på fredag så är det mitt jobb. Mamma har ju varit vikarie där innan och då hjälpte jag till och så har jag ju praktiserat där innan också, så jag visste hur det skulle gå till:)

Ge småkalvarna välling, ösa havre till mellankalvarna, peta ensilage, gödsla ut hos tjurarna, ge tjurarna havre, sopa gångar i tjurstallet, ge katterna mat och vatten ta hand om den sjuka tjuren(in med halm, ge ensilage och havre) och när det är klart är det dags för fåren. Ge havre och pellets, skura vattenhinkar/vattenkoppar, peta ensilage och idag kom även slaktbilen och hämtade några får så det innebar extra arbete med att sätta upp grindar forsla ut dom till lastbilen och sen plocka ner alla grindar och även inhägnaden dom gick i. 
Allt detta låter kanske lätt men med tanke på vilka mängder djur dom har så blir det tyngre. 7 stora havrekärror bara till tjurarna, och dom ska man släpa och dra på genom gångarna, och sen ta en jättespade och portionera ut. Och "peta ensilage" innbär att ta en grep och försöka luckra upp fem ensilagebalar som står utplacerade! Och detta ska jag ut och göra igen någongång runt fem, det är alltså bara att börja om igen, haha.


Måste säga att tjurar är väldigt ouppskattade djur, bra mycket trevligare än kor är dom iaf! Dom är ju som äldst 18 månader på Edsgården, stora som hus, men dom är ju bara bebisar för tusan! Och fåren ja, där finns nog inga dåliga fördomar direkt. Blev livrädd för vad jag skulle få se när slaktbilen kom, men den var ren, dom hade gott om plats och allt gick smärtfritt, han som körde var vänlig och var respektfull mot djuren och det var skönt att veta att djuren slipper vänta på slakten när dom väl kommer fram. Men jag har inte en aning om hur långt djuren måste åka till slakteriet, det är väl det man kan klaga på i sånna fall.

Direkt när vi kom hem så gick jag o la mig, ville bara vila lite, men sov till 12! Måste nog gå och lägga mig tidigare om jag ska orka arbeta som en riktig bonde!

1 kommentarer

Icka

19 Jul 2007 13:00

Håller inte med om att kor är otrevligare, tycker det är tvärt om =P =D, haha.
Fullt upp så tidigt på morron! ;)

Kommentera

Publiceras ej