5000 år historia på 10 dagar, snart i en biograf nära dig.

0kommentarer

Känner mig väldigt dum nu, men jag tror det omtalade grannen på övervåningen, har en tvättmaskin. Ingen sjukdom... eller självskadebeteende... Hrrm, såååå att eh... Vi glömmer det här nu va?

Har tenta imorgonbitti så nu är det bara att läsa läsa läsa tills det sitter. Ska ta kungamaktens konsolidering samt kyrkliga organisationens framväxt under högmedeltiden först. Har noll koll på klerkerna. Sen är det ju bara resterande 5000 år. Jag har försökt en stund nu att komma på hur man skulle kunna visa hur mycket vi har att göra, men det går inte. Jag började göra en extrem förkortning av det vi ska plugga in, det blev såhär;

*Paleolitiska jägarkulturerna
*Neolitiska jordbrukssamhällen
*Första högkulturerna; 
-Mesopotamien- sumerisk högkultur 3500-2350 f.kr och semitisk högkultur 2350-1600 f.kr
-Egypten- arkaisk tid 3100-2350, gamla riket 2660-2180, mellersta riket 2080-1640
*Mellanöstern folkvandring och imperier
-Syrisk småstatsvärld 1200-800
-Assyriskt världsrike 700-612
-Perserriket 550-330
*Antiken-Grekland
-Kreta och Mykene 1650-1100mino
-Heroisk tid 1100-800
-Arkaisk tid 800-500 f.kr
-Klassisk tid
Jag kom till början på andra föreläsningen(av 7) men orkade inte längre.

Så vi kan säga såhär istället. Vi fick 7 instuderingsfrågor, 3 slumpmässiga kommer på provet.
En fråga kan låta såhär: "vad kännetecknar den grekiska stadsstaten och hur utvecklades samhällslivet i Aten och Sparta under arkaisk och klassisk tid? Gör en jämförelse av politiska, sociala och kulturella förhållanden." Haha, lätt, tänker ni. Men nej. Just den frågan tog 4,5 timme föreläsning, materialet var 67 sidor i den engelska faktaboken, och blev 5 sidor färdigskrivet svar.

Vilket gör att man ska plugga in 35 sidor egenskrivet material, 21 timmar föreläsning(varje föreläsning är 3h) och ungefär 469 sidor i läroboken. Vi har haft 10 dagar på oss. Gick sista föreläsningen igår. Haha, det är ju helt sjukt!

Sitter och lyssnar på Peter LeMarc; JAG SKA GÅ HEL UR DET HÄR!!...hel ur det här... JAG SKA GÅ HEL UR DET HÄR!! uhhooh.. TILL VARJE PRIS!!

Kommentera

Publiceras ej