Älvsbyn/Korsträsk/Manjärv

0kommentarer

Efter en tågresa helt enligt tidtabellen(tack norrtåg!) landade vi i Älvsbyn, blev upphämtade av Cissis mamma och åkte hem till dem i Korsträsk. Käkade lasagne och stupade i säng..
 
Många promenader gick vi för att visa mig runt byn, men man fick också spana efter björn, Cissi var ständigt på sin vakt vilket gjorde mig nervös. Hon kunde slå i bromsen och ställa sig blickstilla när som helst vilket skrämde livet ur mig varje gång. Men vi klarade oss helskinnade varje gång som tur var. Vi gick även till cissis farmor två gånger, som gladeligen tryckte i mig bakverk, och som jag gladeligen åt. Likaså hos hennes mormor i Manjärv; "jaaa jag har ju knappt nåt att bjuda på... bara kanelbullar, och rulltårtorna, och chokladmuffins och drömmar och russinkakor och hallongrottor". På hennes morsmors födelsedag åt vi först en fantastisk smörgåstårta, sen älgköttgryta, potatis, ris, potatissallad, sallad, marinerad grillad kyckling, köttbullar och till sist tårta och 9 sorters kakor! Uschamej vad jag åt. Jag åt så hemskt mycket(till alla tanters glädje). För att inte tala om blåbärsgröten och tunnbröd. Herrejösses. Blåbärsgröt var det godaste jag ätit på länge!
 
 
Vi tog också bilen till Storforsen, som är europas största oreglerade fors. Så himla mäktigt var det, vi följde hela forsen dess 5 kilometrar och det var öronbedövande!
 
 
 
Så här såg det ut längst ner, alldeles fridfullt. 
 
En MYCKET lyckad resa. God mat, fin natur(men dåligt väder med mycket regn och blåst) och roliga upptäcktsfärder.

Kommentera

Publiceras ej