Livet levererar

0kommentarer

Vi håller på med utomeuropeisk historia nu(men givetvis är ju europeiska expansionen med där, vi är överallt), askul! Men lite jobbigt för vi har ju haft fokus på mindre tidsområden och mer precisa fakta senaste månaden, tex sveriges utrikespolitik 1800-tal, Industriella revolutionen i tyskland osv. Och nu när vi går till de andra kontinenterna måste vi börja med generella fakta och gissningar igen, plus att tidsrymden blir stooor. Idag var det Amerika(nord, mellan och synd) och då börjar man någonstans 13-40 000 år sedan med första människan och landar 3 timmar senare på den spanska erövringen av de mexicanska och peruanska indianstammarna 1400-1600... Dock superintressant! Diskuterade Conquistadorerna/Pizarro vs Inka och anledningarna till nederlaget(inbördes splittring, stridsteknik, toppstyre bl.a.)... Plus att vi hann med azteker och mayakulturen som är min personliga favoritområde. Jo just nu är livet på topp!  Åh det är så kul! Haha bäst att jag njuter av det här för om två veckor ska vi tenta av en bok på 1.100 sidor plus uppsats och seminarie efter det. Men det gör inget för det är så roligt att kunna saker;) Ni där hemma kommer inte känna igen mig för jag har blivit en wiseass och know-it-all, en riktig besserwisser med andra ord, jag måste tvinga mig själv att inte skriva en historisk avhandling varje gång jag loggar in här. Jag hoppas verkligen jag orkar tempot hela utbildningen för det är ju intressant det här vi läser om, om man bara fick lite mer tid att hinna pressa in det i skallen..

Kommentera

Publiceras ej