Palt

0kommentarer

Hemkommen från Örnsköldsvik efter en toppenkväll! Vi lagade pitepalt och "elins mormors palt", norrbotten vs västerbotten i en paltlagartävling kan man säga. Och min åsikt? SÅ JÄKLA GOTT. Min hjärna blev lite tokig först, är det pasta, är det potatis, är det bröd? Smaken är en blandning av de tre. Svårt att säga vilken sorts som var godast. Om man ska ha fläsk i och inte flatpalt så är pitepalt godast(mest potatis i och minst mjöl). Ska man bara äta med smör, lingon och kanske bacon vid sidan av är det definitivt västerbottenspalten(mer mjöl mindre potatis). Som ett gott grovt bröd.

Tror inte det finns nåt som heter västerbottenspalt men jag använder det ändå.

Cissi gör fläskbollar av saltat sidfläsk.


Den råa potatisen(ska vara kokt i också) måste finfördelas. I brist på köttkvarn att mosa den i så fick vi riva. Där fick jag kliva in och ta över när de båda lyckades förstöra fingrarna. Ja tänk att de ska krävas en smålänning för o riva en hink pära. 


Västerbottenspalten ser ut ungefär såhär när grahamsmjöl och kornmjöl är i.


Läggs på mjölad tallrik för att fyllas med fläskbollar....


Den första ihoprullade!


Kokas typ 45 minuter, när de börjar bli klara kommer de upp till ytan.


Äts med helwittes mycket smör. Det är otroligt mättande, jag provade ju båda men sammanlagt blev det bara en palt. Cissi åt två, Elin åt tre och så många har hon aldrig ätit förut.


Så hon fick paltkoma givetvis.


Till frukost? Gräddstuvad palt....

Kommentera

Publiceras ej