Dagen på Forskningsakivet(FoArk)

0kommentarer

Det var en toppendag igår med seminarie som gick superbra och en rolig lunch med Cissi och Daniel. Idag blev den tamejfan ännu bättre, jag satte igång med uppsatsen(mentaldebatten 30-40 tal). Fick mitt arkivmaterial från Umedalens sjukhus och satt i några timmar för att få koll på vad som finns. Mentaldebatten handlade om hur psykatrin skulle definieras, vad som menas med psykisk sjukdom, och hur psykiskt sjuka ska omhändertas och vårdas. Innan dess hamnade många med problem på äldrehem där alla möjliga behandlingar utfördes, men vid på 30-talet uppfördes många sjukhus och psykiatrin utvecklades snabbt med ECT och lobotomi(jaa vi vet ju hur bra det gick). Jag började med tidningsutklipp och fotografier, samt kopior på alla föreläsningar och avhandlingar som skrevs av överläkaren. Blev riktigt kusligt en stund, när regnet smattrade mot rutan, man öppnar första kartongen och får upp mappen markerad "psykokirurgi", och läser första citatet av ordföranden i fattigvårdsstyrelsen; "jag skulle hellre dö i ettlandsvägsdike än på umedalens sjukhus". Nästa sida, en bild på byggnaderna och man får the shining associationer direkt. Och åter nästa sida, med ganska nytt brev från den sista överläkaren som beklagar bristen på information från 47-48 "det var kaos" och "i runda tal lobotomerades 500 personer".


Men det finns säkert mycket positivt om jag får gräva lite till, det marknadsfördes trots allt som ett modernt och trevligt vilohem. Jag träffade dock en kille som skrivit sin c-uppsats i samma ämne och bara skakade på huvudet för det här arkivet är nåt av det värsta han läst. Men riktigt, riktigt intressant.

Nåväl vid lunchtid hann jag gå till centrum och hämta ut mina linser, samt köpa nytt block till uppsatsen och handla mat. Tillbaka till skolan vid tre för då var det programmöte(vi var 8 personer så det är inte så flashigt som det låter). Och gissa vad, vi ska åka till Berlin i höst! Kul!

Kommentera

Publiceras ej