Hiskar, bölar och byar

0kommentarer

Förra veckan gick jag till centrum för att hämta en reserverad bok på stadsbiblioteket, men det blev världens krångel(bok helt försvunnen) och det slutade med att jag eventuellt hade behövt gå till ett annat skolbibliotek i stan för att hämta en likadan bok. Personalen var dock extremt hjälpsam och visade på karta var jag behövde åka. "Ta bussen till Grubbe, innan Västerhiske och Kläppen (öster om Klabböle och Baggböle såg jag också) men hamnar du i Kåddis är det för långt." Jag sa att det bara såg ut att vara några kilometer, jag kan gå. "Då tar du vägen över Grisbacka, gå inte över älven (då hamnar man i Överbyn och Nerbyn)".

Det här med namn alltså... Överbyn och Nerbyn? Kläppen, Kåddis, Grubbe? Verkligen? Det slutade som tur va med att de hittade boken och jag slapp gå till någon av dessa platser. Pjuuh.

På eftermiddagen var det en lärare och en elev från Plymouth University på besök som skulle hålla provföreläsning för oss i klassen och försöka locka oss att söka dit på våran "fritermin". Läraren föreläste om Irland under 2:a världskriget och de amerikanska trupper som blev stationerad där, han var själv från nordirland och har forskat om ämnet ett tag. Otroligt intressant. Dock är jag fortfarande inte särskilt sugen på att studera i storbritannien, kanske ändrar mig sen.

Kommentera

Publiceras ej