Terminsstart

0kommentarer

Oj oj oj, introduktionen var väldigt speciell. Först och främst; vad konstigt att helt plötsligt vara den erfarna som redan känner alla, och se de nya, osäkra studenterna. Jag kommer helt plötslig ihåg min första dag på UMU, det var skitläskigt. Idag försökte jag vara supertrevlig och erbjöd hjälp med allt från biblioteket och guide till salar, tipsade om bästa restaurangerna på campus och gav mitt mobilnummer både hit och dit. Förhoppningsvis blev någons dag lite lättare.
 
För det andra; Sociologi verkar superbra. Det är organiserat och pedagogiskt, på Historia A fick vi en gammal litteraturlista, en omöjlig deadline och sen sa lärarna "Ja det här blir svårt för er". Men historia har dock gett oss en bra grund, vi kan läsa fort, och vi kan skriva fort och analyserande. MEN det är många metoder och examinationssätt i sociologi som jag aldrig hört talas om. Så det kan slå slint. Vi får se helt enkelt!
 
Och så skulle jag försöka förklara varför jag läser sociologi när jag ska bli historiker...
För att få en kandidatexamen måste man läsa;
 
90 hp huvudämne= 3 terminer á 30 hp
90 hp övriga kurser= 3 terminer á 30 hp
=
Tre års heltidsstudier(6 terminer)
 
Jag vill ta en kandidatexamen i historia(bli historiker), till och börja med. Mitt huvudämne är alltså historia, så jag läser Historia A, B och C.
Mina andra kurser kommer vara Sociologi A, Juridik, och en termin Valfri(helst utlandsstudier).
 
Mina tre år är upplagda såhär:
Term 1. Historia A
Term 2. Historia B
Term 3. Sociologi
Term 4. Juridik
Term 5. Valfri kurs
Term 6. Historia C

Kommentera

Publiceras ej