Litteratur

0kommentarer

Mitt jobb innebär att jag är ensam i 8-9h på natten och då har jag inte så hemskt mycket att göra, lite uppgifter som man klarar av fort sen är det mest att vaka(får inte ha mobil eller dator). I början var jag lite naiv, "äsch tiden kommer flyga iväg". Nej det gör den inte, tiden går extremt långsamt när man mest sitter och tittar på klockan och däremellan stirrar djupt ner i tekoppen. Tar med korsord, men vem som helst tröttnar på korsord efter att ha kryssat i 120h/mån. Så jag läser. Massor. Plöjer bok efter bok, och när de tagit slut har jag läst min kunds barnbarn skoluppsatser och poesisamlingar och kristen mytologi (ja fråga inte ens..). Och det är ju härligt! Har alltid älskat att läsa med tar mig sällan tid till det, finns alltid så mycket annat som pockar på uppmärksamheten, så är faktiskt riktigt skönt när man sitter isolerad på jobbet och inte kan göra något annat. Försöker så gott det går utnyttja biblioteken men böcker jag fyndat på loppis, antikvariat, lånat, fått, köpt och hittat börjar växa fram i drivor här hemma. 
 
Temat jag är inne på nu är intersektionalism, främlingsfientlighet, islamofobi, politisk islam och amerikansk politik blandat med lite historia och ekonomi. Läser bara facklitteratur just nu.
 
Nya böcker jag fixade igår som förhoppningsvis räcker i ett par nätter. Mattias Gardell är en storfavorit, han är så väldigt väldigt kunnig och kan förklara svåra politiska och ideologiska problem så även den dummaste förstår. Främlingsfientlighet är något av det absolut värsta jag vet, och Gardell kan liksom sätta allt i ord.
-Bin Ladin i våra hjärtan (om politisk islam)
-Tortyrens återkomst (om Abu Ghurayb fängelset)
-Rasrisk (om nationalistiska rörelser i Usa, tex Aryan Nation och KKK) 
och av David Jonstad 
-Kollaps (om varför civilisationer går under och de ekonomiska faktorerna)
Den här högen är nog mest politisk historia, ekonomisk historia och ett gäng böcker för att få mig att bättre förstå krisen i mellanöstern. Några godbitar är min favoritekonom Paul Krugmans bok End this depression now och Kristoan Gerners Ryssland. Mehran Kamravas The modern middle east är en riktigt tung jävel, ursäkta språket men det var ren envishet som tog mig igenom den men det är jag glad för. 
Den här var superbra! Har ju varit i Versaille och jag borde ha läst denna innan alltså, grymt intressant och lärorik.
Mattias Gardell igen med min absoluta favoritbok Islamofobi. Jag kan inte nog uttala mig om hur bra den här är. Läst om den flera gånger och sitter hela tiden och nickar och stryker under och märker meningar och sidor. Den har ALLT. Den har definitivt gjort mig till en bättre människa med mer analytisk förmåga och viljan att överbygga fördomar och okunskap.
Andreas Malms Hatet mot muslimer är också väldigt bra, men mer som en översikt över de fränlingsfientliga partier om växer fram i europa och hur de är ledda och organiserade. 
 
 

Kommentera

Publiceras ej